Direktlänk till inlägg 9 augusti 2011

Vad är cancer?

Av sofie granéli - 9 augusti 2011 18:30

http://www.barncancerfonden.se/Gavor-Bidrag/Egen-insamling/Insamlingar/Anglafonden/?mode=3

 Ovan, hittar ni en länk till min insamling på barncancerfondens hemsida.


Vad är barncancer?
Barncancer är som cancer för vuxna, en elak sjukdom där sjuka celler delar och sprider sig utan stopp. Men barn får andra typer av cancer än vad vuxna får.


Idag vet forskare att de vuxnas cancer beror till stor del på livsstilen. Varför ett barn utvecklar cancerceller vet man ännu inte. Ett barn röker till exempel inte och hinner inte bli utsatt tillräckligt länge för yttre påverkningar för att riskera cellförändringar.

De flesta barn som blir sjuka i cancer är runt 4-5 år. Därefter sjunker antalet insjuknade barn för att vara som lägst runt 8 års ålder. Därefter stiger antalet drabbade igen men då är cancerformerna andra än innan. Ungefär hälften av alla cancersjukdomar hos barn är leukemier och hjärntumörer.


Cellerna är kroppens minsta byggstenar - osynliga för blotta ögat. När man är liten delar sig alla normala celler snabbt tills kroppen har vuxit färdigt. Efter det delar sig de flesta celler bara när det inträffar någon skada och vävnaden måste repareras.

Cellerna har inte bara förmågan att dela sig utan är också programmerade att begå självmord under vissa förhållanden, som efter ett visst antal delningar.

Celldelningen styrs och kontrolleras av speciella gener inne i cellen som reagerar på signaler från till exempel omgivande celler, särskilda växtstimulerande ämnen, hormoner eller nervsystemet.


Om signalsystemet sätts ur spel och delningen inte stoppas förändras cellen till en cancercell som fortsätter att skapa kopior av sig själv i all oändlighet. Efter en tid av tillväxt bildas en liten klump av cancerceller. Den kallas för tumör efter ett latinskt ord som betyder knöl.

 

Tumörens förmåga att undvika kroppens kontrollsystem, till exempel de vita blodkropparna, och ta för sig näring ökar ofta i takt med tillväxten. Allt fler förändringar inträffar efterhand i tumörcellernas arvsmassa, och spridning sker genom dottertumörer, metastaser.


Det är inte alltid som cancercellerna klumpar ihop sig. Vid leukemi förvandlas blodbildande celler till cancerceller. De finns i benmärgen och cirkulerar i blodet. Till slut är de så många och tar så mycket plats från friska celler att de normala funktionerna sätts ned.

( information hämtat från www.barncancerfonden.se)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sofie granéli - 31 januari 2012 20:50

Efter att ha legat på latsidan en tid är det nu dags att komma tillbaka med ny energi i kampen mot cancern! Var med och kämpa för livetdu också: http://www.barncancerfonden.se/Gavor-Bidrag/Egen-insamling/Insamlingar/Anglarnas/...

Av sofie granéli - 25 oktober 2011 20:26

Va med och ge ditt stöd till barncancerfonden du också. För en värld där 4 av 4 barn besegrar cancern. Var inte arg lilla mamm, jag var tvungen att gå. När dom klippte banden, orkade inte mitt hjärta att slå. Älskade pappa, mitt ...

Av sofie granéli - 15 oktober 2011 19:14

Ett läkande ljus - av Siv Andersson Jag önskar jag hade en sådan förmåga att tända en hälsans läkande låga. Då skulle den särskilt för dig få brinna - få allt det onda att helt försvinna. Den skulle se till att kurvan vänder och...

Av sofie granéli - 15 oktober 2011 16:09

Förlåt, det var längsedan jag skev här senast. Men, jag kan med glädje informera er om att insamlingen nu kommit upp i över 3 000 insamlade kronor till barncancerfonden! Tack till alla er som valt att stödja min änglafond, ni är riktiga änglar. D...

Av sofie granéli - 13 september 2011 21:16

Jag kan stolt meddela er om att min insamligen nu är uppe i 1 940 insamlade kronor till barncancerfonden! Vilket innebär att det endast är 60:- kvar till dess att det nya högre målet på 2 000 insamlade kronor, är avklarat! Tack till alla generösa giv...

Presentation


Välkomna hit till min blogg! Här kommer du att kunna få information om barncancerfondensamt se mina smycken och läsa om min insamling "Änglafonden" som jag skapat i förmån för barncancerfonden.

För mer information kontakta mig Sofie.graneli@hotmail.se

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards